Hur kan vi lära av vår egen hantering av Covid-19?
Till följd av större händelser och kriser pratar man ofta om hur dessa kunde ha undvikits och hur man vid nästa tillfälle kan förebygga för att det inte ska inträffa igen.
När krisen är oundviklig är det viktigt att vi tar med oss de erfarenheter som vi fångar upp på vägen, för att ska kunna stå bättre rustade för att hantera en ny kris. Många verksamheter påverkas fortfarande av den pågående pandemin. För vissa har det varit ”business as ususal”, med några få justeringar i förhållande till den dagliga driften. Medan andra har haft ren krishantering de senaste månaderna. För många kommer vägen tillbaka till, så som det var innan krisen startade, kunna vara lång.
Lärande och vidareförande av kunskap
For många verksamheter har utmaningarna stått i kö. Nya och oförutsägbara problemställningar har dykt upp. Dessa har satt krav på kontinuerliga värderingar och beslut. I efterhand kommer man att märka att några utmaningar blev hanterade på ett bättre sätt än andra, och bägge delarna bidrar till ny och nyttigt lärande till verksamheten. Det är därför avgörande att samla erfarenheterna från alla delar av verksamheten och göra om de till konkreta åtgärder som kan följas upp. Erfarenheter kan samlas genom att ställa följande frågor:
- Vilken del av den egna hanteringen fungerade?
- Vad kunde vi ha gjort bättre?
- Vilka planer och processer saknade vi och vilka fungerade?
- Hur anpassade vi oss som verksamheten efter situationen?
- Vilka nya lösningar blev etablerade?
Något som har varit och fortfarande är pågående utmaning med denna pandemi är att den har pågått över en lång period. Samtidigt har den kontinuerligt ändrat karaktär och förutsättningar. Vår rekommendation är att de kunskap och erfarenheter som de olika anställda besitter, ska dokumenteras kontinuerligt, så snabbt som möjligt efter att en kris har uppstått. Detta för att säkerställa att kunskapen inte försvinner.
Varför riskdialog?
Riskdialog är en enkel produkt för att hantera de ovan nämnda utmaningarna och säkerställa lärande i den egna verksamheten. Syftet med riskdialogen är att identifiera svaga/sårbara sidor med verksamhetens hantering av pandemin. Det är lika viktigt att peka på var verksamheten lyckades i sin hantering. I och med att metoden för riskdialog är relativt generell, kan det även vara aktuellt att rekommendera en vidare fördjupning för en eller flera av de fynd som framkommer av riskdialogen.
Den färdiga produkten kan fungera som ett komplement till redan befintliga riskanalyser. Handlingsplanen som kommer fram av dialogen kan enkelt implementeras i beredskaps- och kontinuitetsplaner. Riskdialogen utgör även ett bra underlag för planering av övningar och andra kompetenshöjande åtgärder internt i verksamheten framöver.
Om du önskar att prata med oss gällande riskdialog eller andra produkter som vi erbjuder kan du ta kontakt med oss här.
Vil du vite mer?
Fyll i kontaktschemat nedan så tar vi kontakt